بیش از20 درصد مدارس دولتی هوشمند شدند

مدرسه هوشمند در واقع مرحله برتری در کاربری فناوری اطلاعات در نظام آموزش کشور بوده ، مدیریت و کنترل آن مبتنی بر فناوری شبکه و رایانه است و نظام ارزشیابی و نظارت آن نیز هوشمند ( الکترونیکی) است.

ˈیوسف نوریˈ در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: هم اکنون در سراسر کشور 26 هزار مدرسه هوشمندسازی شده اند.

وی با بیان اینکه شیوه نامه هوشمند سازی مدارس، 20 مرداد ماه سال گذشته تهیه و به مدارس ابلاغ شده است گفت: این ابلاغیه در دستور کار معاونین فناوری و در کنترل فرآیند آموزشی مدارس قرار گرفت.

نوری با اشاره به آموزش معاونین فناوری مدارس در راستای هوشمند سازی مدارس، گفت: نسخه و بسته های آموزشی در شش نسخه در سایت هوشمندسازی مدارس قرار گرفته است.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفت: به منظور افزایش آگاهی والدین، دانش آموزان و معاونین فناوری مدارس، نمایشگاه هوشمندسازی در تمام استان ها برپا می شود.

نوری افزود: نمایشگاه کشوری هوشمند سازی مدارس چندی پیش در تهران و آخرین نمایشگاه نیز در استان لرستان برگزار شد.

وی ادامه داد: جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در طول سال تحصیلی برگزار می شود.

ˈ 107 هزار واحد آموزشی به انضمام مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی در کل کشور وجود دارد که از این تعداد 97 هزار مدرسه دولتی عادی و خاص ( شاهد، نمونه دولتی، استعدادهای درخشان) و 10 هزار مدرسه غیر دولتی است.

از 12میلیون و 300 هزار دانش آموز نیز 950 هزار نفر در مدارس غیردولتی( بیش از 7/7 هفت درصد)، 10 میلیون و 200 هزار دانش آموز در مدارس دولتی عادی ( 83 درصد) و یک ملیون و 150 هزار در مدارس دولتی خاص ( 3/9 ) تحصیل می کنند.ˈ

آموزش تخصصی200 هزار معلم ابتدایی

فاطمه قربان ˈ معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش روز یکشنبه در همایش روز جهانی کودک در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: آموزش و پرورش باید بر اساس فلسفه اسلامی تدوین و افق آینده آن نیز بر این اساس روشن شود.

قربان با اشاره به اینکه 500 نفر از کارشناسان و اساتید حوزه و دانشگاه و معلمان فرهیخته در تدوین سند تحول بنادین آموزش و پرورش نقش داشتند ، افزود: این سند ابتدا در دوره های عالی آموزش و پرورش و در نهایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و اکنون به عنوان عالی ترین مرجع قانونگذاری آموزشی کشور بشمار می رود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت : پس از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، ارتقاسطح فرهنگ عمومی جامعه بر اساس باورهای اصیل ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گرفت .

قربان تصریح کرد: تحقق این مهم مستلزم افزایش سطح سواد جامعه است ، البته در سالهای اخیر پیشرفت خوبی در زمینه آموزش همگانی کودکان لازم التعلیم اتفاق افتاده است .

وی گفت:بر اساس آخرین آمار مرکز آمارو فناوری وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته 4/98درصد پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی داشتیم.

قربان افزود: همچنین قوانین متعددی در زمینه نگهداشت کودکان لازم التعلیم در مقاطع ابتدایی و راهنمایی تصویب شده است.

وی اظهار داشت : بر اساس سند چشم انداز 20 ساله ، دولت موظف شده تا وسایل یا امکانات آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره متوسطه برای کودکان بویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته فراهم کند.

قربان اظهار داشت : طرح توسعه کتابخانه های کلاسی نیز در مقطع ابتدایی و هوشمند سازی مدارس در دستور کار قرار دارد.

به گفته قربان،جشنواره الگوی کیفی آموزش و روشهای نوین یادگیری در سال تحصیلی 89-90در 40 درصد مدارس (بیش از 20 هزار مدرسه ) ، در سال تحصیلی 90-91 در 45 درصد مدارس (27هزار مدرسه ) و در سال تحصیلی 92 نیز در بیش از 50 درصد مدارس اجرایی می شود.

استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش تهیه و تدوین شد

ˈیوسف نوریˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود:80 درصد مراحل تهیه و تدوین این استراتژی به پایان رسیده و برای تدوین این برنامه، الگوی سه هزار کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این استراتژی در راستای هوشمند سازی مدارس حرکت می کند ، افزود: استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلوب در دنیا بررسی شد و از کارشناسان در این زمینه نظر سنجی و نقشه راه اجرای این استراتژی برای رسیدن به وضعیت مطلوب ترسیم شد.

نوری اضافه کرد : این استراتژی بیشتر در مدارس اجرا می شود چرا که در آموزش و پرورش یک میلیون کارمند فعالیت می کنند که بیش از 50 هزار نفر آنان در ادارات و مابقی در مدارس مشغول به فعالیت هستند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفت: در این راستا با پیگیریهای انجام شده و براساس اسناد موجود و نقشه راه آموزش و پرورش، هوشمند سازی مدارس مورد توجه قرار گرفت.

نوری گفت: استفاده از فناوری در وزارت آموزش و پرورش همواره مورد تاکید است چرا که در نظام تعلیم و تربیت، خروج از یادگیریهای کهنه و ورود به یادیگری نوین مورد اهمیت است تا دانش آموز پژوهش محور شوند و در این راستا عمق یادگیری آن ها نیز افزایش یابد.